Reguli pentru mers cu bicicleta in oras

Am avut norocul sa invat sa merg pe bicicleta de la 5 ani. Am avut Pegas mic, Pegas mediu, montana si cursiera. Bineinteles ca unele mi-au fost furate si am luat altele. Cel mai mult am mers cu montana vreo 6 ani si apoi am avut cursiera cam 7 ani. Acum am un fel de cursiera cu roti mai groase ca sa nu simt toate gropile.

In oras in trafic am inceput sa merg cand aveam 13 ani. Stateam in Craiova atunci. Citisem regulile de circulatie, mai putin cele despre parcare 🙂

Vad acum multi tineri care isi iau bicicleta sa faca miscare, isi cumpara toate accesoriile, si merg pe strada pentru ca in parc e aglomerat iar pistele de biciclete sunt cum sunt. Dupa 21 de ani de mers cu bicicleta in trafic vreau te ajut cu niste reguli de care mi-am dat seama singur si poate te vor ajuta:

  1. Trebuie sa te asiguri mereu; si cand ai prioritate! Soferii nu sunt obisnuiti cu ciclistii in trafic, nu sunt pregatiti sa ii observe, nu stiu sau nu vor sa le faca loc. Alege sa ai oasele intregi, nu sa ai dreptate!

  2. Daca te apropii de o masina care este oprita pe partea dreapta asteapta-te sa ti se deschida o usa exact “in freza”! Ca doar d-aia a oprit masina acolo, ca sa coboare cineva. Vreau sa spun ca ar fi bine sa te asiguri si sa depasesti prin stanga lasand loc pentru o usa deschisa. Sau incetinesti si treci printre masina si bordura, sau daca nu e loc, “depasesti” pe trotuar.

  3. Daca mergi printre coloanele de masini de la semafor, fa-o incet! Din nou, se poate deschide vreo usa, sau o masina sa schimbe banda. Daca “schimbi” culoarul asigura-te ca pe noul culoar sa nu vina alt ciclist la fel de viteaz ca si tine.

     

    bicicleta trafic coloana masini

  4. Cand esti la semafor stai mai in fata, aproape de trecerea de pietoni, astfel incat sa pleci primul, mai ales daca vrei sa mergi inainte iar masinile de pe prima banda vor sa faca dreapta. In felul acesta nu le vei mai taia calea. Daca te apropii cu viteza de semafor si e verde si vrei sa mergi inainte, vezi punctul 1.

  5. Ai mare grija atunci cand semnalizezi si esti in curba, mai ales daca pe jos este putin nisip. Roata din fata poate aluneca foarte usor neavand o stabilitate buna.

  6. Nu pune plase, pungi sau alte greutati pe ghidon, poarta un rucsac daca ai ceva de carat.

  7. Daca esti incepator, testeaza modurile de franare: cate o roata pe rand, ambele deodata, ambele pe rand etc. Vezi cum se comporta bicicleta, cum o simti cel mai bine.

  8. Daca mergi cu viteza prin oras, mai ales daca ai cursiera(lungime mai mare de franare din cauza cauciucului subtire), trebuie sa gandesti mai mult decat un simplu sofer(care sa zicem ca se gandeste doar la masina din fata lui): gandeste ca la sah, cu 2-3 miscari(masini) inainte, mai ales in zonele de franare: intersectii, semafoare, treceri de pietoni. De exemplu: vezi mai in fata cu cativa zeci de metri ca o masina vrea sa intre pe prima banda si intre voi mai este o masina. Daca cel care vrea sa intre nu se asigura? Sau daca masina din fata ta incetineste si il lasa sa intre pe prima banda?

  9. Ai grija la zonele aglomerate cu liniile de la benzi sterse, unde masinile trec “la mica intelegere”.

  10. Roaga soferii sa te lase cand ai nevoie si multumeste-le, vei vedea ca sunt si soferi buni 🙂

Iesi cu bicla si ramai sanatos!

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: